Anttilan koulun vanhempainkerho ry.

Kotipesä

Ilmoitustaulu

Hallitus

Talvipäivä

Vanhempien ja koulun päivä

Anttilan koulu 50 vuotta

Toimimme ja tuemme

Luokkien oma toiminta

Kirjoita meille

Takatasku

Kuvaa klikkaamalla pääset katsomaan vuoden 2009 EVKP-tapahtuman kuvia

Euroopan Vanhempien ja Koulun Päivää on vietetty Suomessa vuodesta 2002 alkaen, aina lokakuun toisena tiistaina. Päivän tavoitteena on edistää vanhempien ja koulun tasavertaista kumppanuutta sekä juhlia koulua ja koulun vanhempaintoimintaa lasten hyvinvoinnin edistäjinä. Lisäksi päivän avulla pyritään nostamaan kodin ja koulun yhteistyön arvostusta sekä muistuttamaan vanhempien merkityksestä koulun arviointi- ja kehittämistyössä.

Anttilan koulussa on järjestetty EVKP-paikallistapahtumia jo vuodesta 2004. Tapahtumat on järjestetty yhteistyössä koulun ja vanhempien kanssa ja ne ovat olleet avoimia ja maksuttomia koulun oppilaille perheineen.

Vuonna 2004 teemana oli liikkuminen ja liikkumisen ilo. Päivää vietettiin rytmikkäissä merkeissä. Tapahtuma pyörähti käyntiin showsambaryhmä Mama Rosén/Calvaljier tanssiesityksellä. Tämän jälkeen tanssinohjaajat ohjasivat kahdessa eri pisteessä tanssia sisällä ja ulkona. Lopetusnumerona oli koko poppoon yhteinen letkajenkka.

Vuoden 2005 aiheena oli lukeminen. Iltaa valmisteltiin luokissa eri teemojen ympäriltä niin, että lopputuloksena oli monipuolinen ja moniaistinen tapahtuma, jossa oppilaat pääsivät sekä tekemään että kokemaan kirjallisuutta mm. satujen, runojen, eli kielisten kirjojen ja näyttelyiden kautta. Mukana toteutuksessa oli myös Järvenpään kirjasto. Kirjakahviota aikuisille veti kirjailija Arja Eriksson.

Vuonna 2006 teemana oli tulevaisuus ja kestävä kehitys. Tapahtumassamme oli mahdollista tutustua kierrätyksen maailmaan mm. Roskisnallen ja Laurea-ammattikorkeakoulun kestävän kehityksen opiskelijoiden opastuksella. Saimme nähdä hienoja, oppilaiden tekemiä näyttelyitä tulevaisuuden autoista ja avaruudesta ja kuulla hybridiautoista. Koulussa oli erilaisia kilpailuja ja toiminnallisia pisteitä, joissa pääsi suunnittelemaan ja visioimaan omaa ja maapallomme tulevaisuutta.

Vuonna 2007 vietimme Anttilan koulun 50-vuotisjuhlaa, EVKP:n järjestämisessä pidimme välivuoden.

Vuonna 2008 teemamme oli osallisuus, toimijuus ja vaikuttaminen. Tähän teemaan sopien halusimme viettää kivan, koko perheen liikunnallisen illan koulussa. Tutustuimme erilaisiin urheiluseurojen tarjoamiin liikuntamahdollisuuksiin ja urheilulajeihin ja pääsimme myös itse touhuamaan liikuntasaliin esteradalle. Mahdollista oli myös mm. päästä kokeilemaan rivitanssia, mittauttamaan vyötärönympärys ja verenpaine sekä keskustelemaan seurakunnan työntekijän kanssa ajankohtaisista asioista.

Vuonna 2009 YK:n lastenoikeudet täyttivät 20 vuotta. Tiistaina 13.10. vietimme yhteistä aikaa vuoden teeman, lastenoikeuksien, tiimoilta. Lastenoikeuksien 31. artiklan mukaan lapsella on oikeus lepoon, leikkiin ja vapaa-aikaan sekä taide- ja kulttuurielämään. Tapahtumassamme lapset pääsivät yhdessä vanhempien kanssa mm. kuuntelemaan satuja, kertomaan vitsejä, laulamaan karaokea ja nauttimaan opettajien bändin musiikista, kertomaan omista harrastuksistaan, askartelemaan ja liikkumaan.

Linkki YK:n lasten oikeuksiin

"Lapsen oikeus on aikuisen velvollisuus", J.P.Grant, UNICEFin entinen pääsihteeri

Tulosta tämä sivu / Print this page

© Järvenpään Anttilan koulun vanhempainkerho ry.
Palvelun tarjoaa Opintoverkko Oy:n www-sivupalvelu.
Tekninen toteutus Tuomo-Media, 2002-2003